Bo i det bedste af Dansk Design
Jeg ankommer til Hotel Alexandra, hvor hotellets direktør Jeppe Mülhausen har lovet at fortælle den gode historie om de omtalte, danske designklassikere, der pryder indretningen.
I skarp kontrast til de mange hotelkoncepter med ensartet interiør samler og fremviser Hotel Alexandra alt det bedste fra dansk møbelarkitektur. Her hyldes de danske mestre med de helhjertede, dedikerede værelser indrettet fra A til Z med det bedste fra bl.a. Arne Jacobsen, Hans j. Wegner, Bodil Kjær og ikke mindst den farverige Verner Panton. Især sidstnævnte ”Panton Suite” er en oplevelse helt for sig og en sanseeksplosion af farver uden lige.
De øvrige rum er ligeledes tidslommer med en smuk blanding af nænsomt udvalgte møbler fra forskellige danske møbelarkitekter. Fælles for alle rum, ja faktisk hele hotellets indretning, er, at man som gæst befinder sig i perioder, der kan huskes fra vores ungdom – ellers kan man udleve drømmen om en rolle i Tv-serien ”Mad Men”.
Møbelkunst for en formue: tilgængeligt for alle
Tilbage til lobbyen, hvor min nysgerrighed fører samtalen over på værdien af de mange danske møbelklassikere på hotellet. Markedspriserne er svimlende, og jeg bemærker, hvordan hotellet på fin og uformel vis formår at gøre disse ekstravagante samleobjekter tilgængelige for os alle. Man er simpelthen omgivet af møbler, som de fleste af os sparer op til i årtier.
I modsætning til et museum kan – og skal – de ikoniske møbler nydes og benyttes. Eneste fællesnævner med et museum er de kortfattede historier på hotellets gange, der beriger gæsterne med bonusser af kulturformidling.
Hotellet guider dig under hele opholdet
Mens hotellets stil og indretning er retrospektiv, er det næppe et udtryk for, at Hotel Alexandra ikke er med på noderne. De er helt fremme i skoene med deres app, hvor de formår at gøre ny teknologi personligt og nærværende. Alle de gode samtaler og kyndige anbefalinger om byens kulturelle og kulinariske oplevelser, der finder sted i receptionen – gæster og receptionisterne i mellem – er samlet og føjet til en app, der kan hentes på både App Store og Google Play.
Alle beskrivelser og anbefalinger produceres af hotellets ansatte. Det kløgtige koncept både belønner og uddanner medarbejderne til at rådgive og imødekomme gæsternes individuelle behov under deres ophold. Det er personlige oplevelser og referencer, som man ikke umiddelbart finder i brochurer eller ”Turen går til”. Og så kan man jo altid få en snak om oplevelsen med den respektive medarbejder, hvis man er så heldig at løbe ind i dem på gangene eller i lobbyen.
Jeg glæder mig til et gensyn med hotellet, næste gang jeg skal nyde det bedste fra Danmark og udforske København.